Scrum Master'ın 42 Görevi
10 kişiden oluşan bir takımın Scrum Master’ının işi tam zamanlı bir iş midir, ya da iyi bir Agile eğitimi almış bir programcı bu rolü üstlenebilir mi?
Tolga Kombak
23 Ocak 2017
Scrum Master’lık tam zamanlı bir iştir
(Tonight’s Moon – 20-01-2011 – Adam Wyles ve Crescent Moon – Luis Argerich)
Scrum eğitimleri verirken ya da koçluğu yaparken aşağıdaki sorular ile oldukça sık karşılaşmaktayım:
Neden Scrum Master ve Product Owner rolleri farklı kişiler tarafından gerçekleştirilir? (Quora)
10 kişiden oluşan bir takımın Scrum Master’ının işi tam zamanlı bir iş midir, ya da iyi bir Agile eğitimi almış bir programcı bu rolü üstlenebilir mi? (Quora)
Bu soruların arkasındaki varsayım şudur;
Scrum Master’lık tam zamanlı bir rol değildir. Bu soruların sahipleri varsayarlar ki iki görevi birleştirerek ya da iki rolün görevini bir kişide toplayarak paradan tasarruf edebilirler.
Bu sorular, Scrum Master’lığa yeni başlayanlar, Product Owner’lar, Geliştirme Takımı üyeleri, Müdürler ve Proje Destekçileri tarafından sorulur. Herkes, Scrum içindeki 3 rolden Geliştirme Takımı üyeliğinin tam zamanlı bir iş olduğunu düşünür, çünkü o tüm gün bir ürün geliştirir. Product Owner’lığın tam zamanlı bir iş olduğunu düşünür çünkü Product Owner tüm gün boyunca ürün geliştirilmesi için çalışır. Fakat Scrum Master’ın işinin ne olduğu hayalden öte değildir, Scrum Master’lık neden tam zamanlı bir iş olsun ki diye düşünülür.
Belki de bu soruları soranlar Scrum Master’ın tüm gün boyunca ne yaptığını bilmiyorlardır.
Aşağıda Scrum Master’ın işi diyebileceğim 42 madde listeleniyor:
Toplantılar
Takımın toplantılarını ayarlamak, bu aşağıdakileri içerir:
Hazırlık
Toplantıyı yönetme
Toplantı sonrası düzenlemeler
Retrospective toplantılarına dair bilgileri tutma.
Bu toplantılar özel toplantılardır. Bu nedenle onları ayrı bir yerde tutarım.
Takım Dinamikleri
Takım üyelerine koçluk etme, örneğin bire bir koçluk
Çatışmalarda arayı bulma
Takımın kararlar almasına yardımcı olma
Geliştirme Takımını kendini organize etmesi için teşvik etme
Geliştirme Takımının yüksek teknik kalite amacı ile Product Owner’ın daha fazla işlev, özellik elde etme amacı arasında arayı bulma
Öğrenme
Agile’a ilişkin her şeyi öğrenmeye devam etme, örneğin kullanıcı gruplarını ziyaret etme, konferanslara katılma, kitap okuma, blog yazma vb. Agile’a ilişkin her şeyi takım üyeleri ile görüşme
Takımın bilgi yayıcılar oluşturmasına yardım etme
Takıma bilgi geri dönüşü yapma
Takımı Agile mühendislik pratiklerini kullanması için teşvik etme. Bu Scrum Master’ın zamanını harcadığı önemli bir konudur. Örnek Agile mühendislik pratikleri, “tek tıklama ile sürüm”, sürekli olarak bir çıktı alma, projenizi çok yönlü geliştirip gerektiğinde bir özelliği o anda açık/kapalı yapabilme kabiliyeti.
Takım ile Agile yenilikleri hakkında görüşme
Kurum içinde bulunan diğer Scrum Master’larla sürekli olarak bilgi alışverişinde bulunma
Gemba Yürüyüşleri yapma
Ürün
Kullanıcı Hikayeleri yazmaya ya da küçük parçalara ayırmaya yardım etme
Ürün vizyonunu yazma ya da adapte etmeye yardım etme
Product Backlog maddelerini sıralamaya yardım etme
Release planlamasına yardım etme
Geliştirme Takımının işi hakkında bilgi sahibi olma
Büyük Resim
Birbiriyle görüşmesi gereken insanları bir araya getirme
Her Proje Destekçisiyle düzenli olarak iletişimde bulunma
Kurum Yönetimine yapılacak raporlamalarda
Takıma yardımcı olma
Kurum içindeki Agile Topluluğuna yardımcı olma
Takım, kurum ve organizasyonun bilgi alışverişi yapabilmesi için Open Spaces, World Cafes gibi toplantı ve etkinlik düzenleme Kurum içinde sezgi ve bilgilerini paylaşma örneğin, blog yazma, kurum içi konferans düzenleme
Takımın her üyesi ve Proje Destekçileri için Agile’a ilişkin bağlantı kişi olma Organizasyon içindeki insanlara öğrenme fırsatları verme örneğin, konuşmalar hazırlama, atölyeler hazırlama böylece Teknik Borç (Technical Debt) gibi önemli Agile kavramlarını öğrenmelerini sağlama
Değişim
Takımın engelleri aşmasına yardım etme
Takımın değişimi daha kolay benimseyebilmesi için yeni metrikler önerme
Ayna
Agile ve Scrum değerlerini takıma yansıtma
Takıma onların düzenlemelerini hatırlatma örneğin standartlar, sözleşmeler
Sürecini sürekli geliştirebilmesi için Takıma yardımcı olma
Gözlem yoluyla Takım dışında gelişen konuları Takıma aktarma
Açık sorular sorma
Takımın kullandığı tüm modelleri kontrol etme, örneğin Sprint Backlog, metrikler ve Takıma gerçek dünya ile bunlar arasındaki farkı gösterme
Çeşitli
Dışarıdan gelen dikkat dağıtıcılar ile Takım arasında tampon görevi görüp Takımın yoğunlaşmış bir şekilde kalması için
Takıma yardım etme Scrum Araçlarını(Backlog, Story Board, Action Board, Grafikler) koruyabilmesi ve devamlılığı sürdürebilmesi için Takıma yardım etme
Takıma ve Product Owner’a uygun bir BİTTİ (Definition of DONE)tanımı bulabilmeleri için yardım eder
Takıma ve Product Owner’a uygun bir HAZIR (Definition of READY) tanımı bulabilmeleri için yardım eder
Yukarıda bahsedilen her şeyi yaptınız ve/veya düşündünüz mü? Mola verin, tükenmiş olmalısınız.
“Biz, Scrum Master’lığın bir Scrum Takımı için tam zamanlı bir pozisyon olduğunu düşünüyoruz.”
Scrum Master Manifesto
Bu konuda yararlı bulduğum diğer kaynaklar:
Jurgen Appelo: Concrete Practices for Agile Managers (Part 1 ve Part 2)
Michael James: A ScrumMaster’s Checklist (Ilja Preuss’a bunun için teşekkürler)
Çeviren : Cihan Yılmaz, PSM I, ScrumMaster, Türkiye Finans